Ut med det gamla, in med det nya

Publicerad 2015-01-05 22:50:00 i Havsöring,

På annandagen drog jag och familjen över till morföräldrarna på ön. Ön i jultider brukar i vanliga fall innebära gröna ängar och havsöringsfiske. Nu liknade det mer vinteriket.
 
Yr.no lovade mildare väder i slutet av året så det var bara att bida sin tid med familjemys och släktmiddagar. Trevligt, men som alltid på ön drabbas jag av ett rejält fiskesug så fort jag kör av färjan.
 
Nyårsafton dök upp med mildväder eller kanske inte direkt mildväder, men tillräcklig värme för att öglorna i spö inte skulle frysa ihop. Alltså fiskeväder.
 
Blev tillslut en utlekt öring i grynge efter att åkt flera mil i jakt på fiskebart vatten. Att avsluta fiskåret med en fångad öring kändes helt okej. Nu gällde det bara att starta året lika bra.
 
Dagen efter alltså 1 januari drog jag iväg tidigt. Körde hela vägen upp till Lickershamn på de norra delarna av ön. Tyvärr var vattnet i min smak aningen för färgat men i skuggan av Jungfrun(Gotlands högsta rauk), klev årets första sprall på. Kasten blev flera men ingen mer fisk.
 
Körde söderöver och hamnade vid Ygne. Här höll vattnet en grönmjölkig färg och de stora sprickorna i pallkanterna jag sett på satellit bilder på hitta.se sågs inte alls till. Kastade några kast på måfå och så röck det till i spö och jag kunde landa svärmorsöringen.
 
Kom bara ut två svängar på denna gotlandstur men var gör väl det då året avslutades med öring och startades med öring. Känns som det här blir ett bra år......
 
 
 
 
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela