Plötsligt händer det.

Publicerad 2013-11-30 22:27:18 i Havsöring,

Jag hade fiskat mig kors och tvärs längs Billudden denna kalla lördag. En följare var allt. Teorierna om var öringen höll hus snurrade för fullt under mina två mössor.

Jag var tillbaka där jag börjat dagen. Ett kast, två kast, tre kast. Hugg! Öring under måttet. Ytterliggare några kast, stöt, hugg, miss! I cirka 10 minuter var det fullt av öring. Fick en till under måttet och tappade en bättre, hade stötar och hugg i nästan varje kast. Sen var det över.

Plötsligt händer det....

Minusgrader

Publicerad 2013-11-24 20:09:47 i Havsöring,

En seg och kall förmiddag på Billudden. Fina förhållanden men allt för kallt. Vi fiskade både drag och fluga. Först klockan 11 hade jag äntligen fisk på mitt röd-svarta drag. Ytterliggare en mindre öring fick känna på mina iskalla händer innan vi var tvungna att bege oss hemåt. Nästa tur får bli i plusgrader.

Fars dag

Publicerad 2013-11-12 00:30:16 i Havsöring,

Spenderade fars dag ute på Billudden med Hjerpe och Mange. Bland höga dyningar kastade vi våra drag och flugor till lätt så kinkiga öringar. Dagens facit blev 5 öringar till mig, 1 till Mange och 1 till Hjerpe. Alltså helt godkänt. Ingen speciell storlek på öringarna, alla utom en var under måttet. Den lite bättre öringen knep min trattfluga och bjöd på riktigt fint motstånd. Tyvärr var flugfiske nästintill omöjlig, då de stundtals riktigt kraftiga dyningarna effektivt fångade upp fluglinan och alla känsla i fisket försvann.

De övriga av mina fiskar tog ett avlångt röd-svart drag. Grabbarna fick båda sina fiskar på fluga. Hade alla rätt så bra med kontakter och alla tappade vi fisk. Morgontimmarna var hetast. För övrigt så är det riktigt fint vattenstånd nu.

Ute på udden

Publicerad 2013-11-01 17:13:00 i Havsöring,

Billudden levererade idag två öringar och två tappade öringar.

Vandrade i mörkret stigen ut till udden. Om det nu finns oknytt så fanns dom garanterat där i mörkret. Mörka skogar har alltid gjort mig olustigt till mods. Ficklampa vägrar jag använda, skulle bara skrämma upp mig själv(har sett alldeles för många rysare). Inte för det kommer hända nått, men tänk om. Tänk om det helt plötsligt skulle stå någon där i mörkret. Min största skräck är nog att sent på natten komma körandes på en enslig skogsväg och så står det någon där i bilens sken, helst i dikeskanten. Ryser vid blotta tanken.

Slut om mina vrickade fantasier. Jag vandrade alltså ut tidigt på morgonen. Började med att fiska av grundområdet mot sågarbo, bytte drag och halkade omkring på det snorhala stenarna utan att ha en enda känning. En öring hoppade en bit ut men annars var det inge liv alls.

Vandrade ut till spetsen av udden och laddade flugspö istället. Knöt på en nybunden trattfluga inspirerad av grabbarna på silverbums.com länk: http://kobben.silverbums.com/julforberedelser-for-en-silverjagare/ Hann inte mer en kasta ut och dra några drag innan linan for iväg och en öring flög i luften. Efter ett helt gäng rusningar lugnade öring ned sig och jag kunde släppa tillbaka den feta 46-48 cm långa fisken. Kastet efter upprepades historian men denna öring slog sig fri. Gissa om att jag fick förtroende för flugan.

Fiskade mig runt udden utan att känna något mer. Började bli lite stressig då jag lovat att vara hemma till tolv. Bara två timmar till sen måste jag gå. Fick sällskap av en annan fiskare som dängde drag. Tog inte så lång stund innan han fick en liten sprall och så tappade han en bättre fisk. Testade lite drag jag med men fick så klart inget. Klockan började närma sig elva och jag gick tillbaka dit jag börjat mitt fiske.

Efter några kast med ett gruff var det faktiskt en öring som högg precis innan jag skulle lyfta draget. Efter några snabba snurrar i vattnet släppte den. Då är det alltså öring inne tänkte jag och vadade snabbt in till land och bytte spö. Trattflugan satt åter på tafsen. Väl ute så dumförklarade jag mig själv, varför bytte jag spö? Det högg ju! Då slet det till i flugspö och linan for iväg med raketfart. Fisk! Linan rusade ut från rullen och faktiskt lite backing med. Fisken virvlade runt och den såg riktigt stor ut! Oj, oj, tänkte jag för mig själv. Nytt pb på gång? Jag backade mot land för håven hade jag tydligen inte längre på ryggen. Fisken for omkring och jag försökte ta det kallt. Väl på land fick jag långsamt in öringen, några rusningar på grundvattnet och sen kunde jag stranda den. Nå nytt pb var det inte, men en vacker 2 kg bit. Otroligt stark var den,

Tiden hade kommit ikapp och jag vandrade tillbaka till bilen, håven glömde jag bort att leta rätt på.