Tosken

Publicerad 2013-03-27 20:37:00 i Allmänt,

Satt och bläddrade lite bland fiskedagböckerna på www.edgeflyfishing.com  och fann min gamla fiskedagbok. Här är en av skrönorna: 
 
Fisken är stor, det vet jag. Jag har sett dess sida, guldblänk i natten. Spö bugar djupt, det får ta den tid det tar, vågar inte pressa mer nu. 0,16 sitter på tafsspetsen, flugan en liten påfågelnymf stl 12 sitter i fiskens mun. Fan, en så här stor öring ska väl inte ta en så här liten fluga?

Kompisen filmar med mobil kameran, Bengt Öste släng dig i väggen.

Fisken går och pressar i strömmen, jag pratar upphetsat.
-Håven, var fan är håven?
-Ligger i bilen.
-Faaaan!

Toskströmmen i juli. Fisket har varit bra, faktiskt har det varit rent fantastiskt. Vi har fiskat om nätterna och sovit på dagarna. Vi är rätt så slitna. Påfågelnymfer har varit rätt medicin för att bota fiskefebern. Vi är friska eller ja så friska man kan vara på fiskesemestern.

Kameran rullar på. Vinden gör allt ljud till knaster. En bild på mig stående på en sten långt utvadad i strömfåran, spö bugar och linan pekar rakt ned i det mörka vattnet.

-Tosköringen
-Den berycktade toskenöringen.
-Fan, han är fin.
-Riktigt fin.

Öringen och jag ger och tar. Ibland är den helt nära, ibland långt borta. Jag har bestämt mig, den skall få friheten åter. Men jag vill ha in den, fånga den. Känna dess tyngd i mina händer.

-Jag drar upp den mellan stenarna här, du får vara beredd!
-Okej.
Fisken börjar tröttna, står nu och tjurar vid mina fötter.

-Nu kommer den!
-Okej. Talar till kameran: -Nu är det slut filmat.
Vinden knastrar.

Mitt segervrål väckte säkert husvagnsfolket en bit bort.
-Vilken öring, vilken jävla öring.
-Ja den är stor.
-Vilken jävla öring!
-Ja
-Yeeeeeessss!!!
-Toskenöring
-Fy fan va härligt.    

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela