Älven

Publicerad 2013-04-01 19:27:00 i Havsöring,

Fiskesugen till max och is längs kusten. Vad göra?
 
Började med att kolla fångstrapporterna i Dalälven och  Ljusnan. Ringde polaren Hjerpe som satt med exakt samma fisksug. Dalälven fick de bli. Hjerpe skulle visst dit redan nästa dag.
 
Dagen efter plingade det två oroväckande gånger i telefonen. 4 öringar hade det blivit 2 runt måttet och så 2 finare bitar på ca 2,5 kg. Fiskesuget tog överhand. Ett snabbt samtal senare och så hade vi bokat in ett nytt älvfiske.
 
Biltema fick sig ett besök och en hög blankdrag inhandlades. Kul att man för samma pris som i vanliga fall resulterar i två nya havsöringsdrag till kusten fyller en beteslåda på biltema.
 
 Tidig morgon och jag har redan satt bort två drag.  Minus 10 grader och jag har inte haft ett hugg. Hjerpe och Olsson dyker upp bakom en snöhög och jag är snabbt på Hjerpe om hur jäkla dött det är å att det är fullt att ljuga och skriva i fångstrapporter då man inte fått nå fisk. Innan han har hunnit säga något börjar det helt plötsligt rycka i spö! -Fisk! En mindre fisk strax under måttet rullar lite i ytan innan Hjerpe kan håva fisken och släppa tillbaka den.
 
Resten av förmiddagen löper på utan minsta känning. Framåt lunch lyckas Mange få en liten öring och en stund senare precis innan jag måste åka för att äta lite påskmat sliter det på en bättre öring för Hjerpe. Efter lite dunder och brak ligger den död på snön. Jag gratulerar och beger mig hemåt, helt övertygad om att grabbarna kommer få ett kalasfiske så snart min bil startat .

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela